BMW automobiliai garsėja savo inžinerijos tobulumu, tačiau kaip ir bet kuris sudėtingas mechanizmas, jie reikalauja dėmesio ir priežiūros. Viena iš svarbiausių sistemų, kurią verta mokėti diagnozuoti ir remontuoti savarankiškai, yra variklio aušinimo sistema. Šis straipsnis padės jums suprasti, kaip atpažinti gedimus, kokius įrankius reikės pasiruošti ir kaip saugiai atlikti remonto darbus savo garaže.

Pagrindiniai aušinimo sistemos komponentai ir jų funkcijos

BMW aušinimo sistema susideda iš kelių pagrindinių dalių, kurių kiekviena atlieka svarbų vaidmenį variklio temperatūros palaikyme. Radiatorius veikia kaip pagrindinis šilumos išskyrėjas, o vandens siurblys užtikrina aušiamojo skysčio cirkuliaciją per visą sistemą. Termostatas reguliuoja skysčio srautą priklausomai nuo variklio temperatūros, o išsiplėtimo bakelis kompensuoja skysčio tūrio pokyčius.

Vėliau pridėti komponentai, tokie kaip elektriniai ventiliatoriai ir papildomi radiatoriai (ypač turbinuotuose varikliuose), dar labiau komplikuoja sistemą. BMW dažnai naudoja atskirą aušinimo kontūrą turbokompresoriu, kuris turi savo radiatorių ir siurblį. Šie elementai dirba kartu, todėl vieno komponento gedimas gali paveikti visą sistemą.

Dažniausi gedimų simptomai ir jų atpažinimas

Pirmieji aušinimo sistemos problemų ženklai dažnai pasireiškia subtiliai. Temperatūros matuoklio rodyklės svyravimas, ypač stovint spūstyse ar važiuojant lėtai, gali signalizuoti apie ventiliatoriaus ar termostato problemas. Jei pastebite, kad variklis ilgai šyla arba, priešingai, greitai perkais, tikėtina, kad termostatas neveikia tinkamai.

Aušiamojo skysčio nutekėjimas yra akivaizdžiausias požymis, tačiau ne visada jį lengva pastebėti. Mažus nutekinėjimus galima identifikuoti pagal saldų kvapą salone įjungus šildymą arba pagal baltas ar žalsvas dėmes po automobilio. Išsiplėtimo bakelyje mažėjantis skysčio lygis taip pat rodo, kad sistema nėra hermetiška.

Šildymo sistemos veikimo sutrikimas žiemą dažnai rodo aušinimo sistemos problemas. Jei iš deflektorių pučia šaltas oras, nors variklis jau šiltas, tikėtina, kad sistemoje yra oro arba nepakanka aušiamojo skysčio.

Reikalingi įrankiai ir pasiruošimas darbui

Prieš pradedant diagnostiką, būtina pasiruošti tinkamus įrankius. Jums prireiks standartinio veržliarakčių komplekto, ypač 10, 13 ir 17 mm dydžių. Torx raktai (T20, T25, T30) taip pat būtini, nes BMW mėgsta naudoti šiuos varžtus. Plokščiagalviai ir kryžminiai atsuktukai padės su plastmasiniais elementais.

Specialūs įrankiai palengvins darbą: aušinimo sistemos slėgio testeris padės nustatyti nutekinėjimo vietas, o termometras su zondu leis tiksliai matuoti skysčio temperatūrą. Oro pašalinimo rinkinys su adapteriais BMW sistemoms sutaupys daug laiko ir nervų.

Saugumas darbo vietoje yra prioritetas. Aušiamasis skystis yra toksiškas, todėl būtina turėti apsauginius pirštines ir akinius. Paruoškite konteinerius naudotam skysčiui surinkti – jo negalima pilti į kanalizaciją ar dirvą. Įsitikinkite, kad variklis yra šaltas prieš pradedant darbus, nes karštas skystis gali sukelti sunkius nudegimus.

Termostato keitimas žingsnis po žingsnio

Termostato keitimas yra vienas iš dažniausiai atliekamų aušinimo sistemos remontų. Pradėkite nuo sistemos ištuštinimo – atidarykite radiatorių arba naudokite apatinį išleidimo ventilį, jei jis yra. Kai skystis išbėgs, suraskite termostato korpusą, kuris paprastai yra šalia vandens siurblio arba variklio bloko viršuje.

Atsijunkite apatinį radiatorių žarną nuo termostato korpuso. Būkite atsargūs su plastmasiniais jungtimais – jie gali būti trapūs, ypač senesniuose automobiliuose. Išsukite korpuso varžtus ir atsargiai nuimkite dangtį. Senas termostatas paprastai ištraukiamas lengvai, bet kartais jis gali būti priklijęs.

Prieš montuojant naują termostatą, kruopščiai išvalykite korpuso paviršius. Naudokite naują tarpiklį – seno pakartotinis naudojimas beveik garantuotai sukels nutekinėjimą. Surinkite viską atvirkštine tvarka, pildykite sistemą ir būtinai pašalinkite orą iš sistemos.

Vandens siurblio diagnostika ir keitimas

Vandens siurblys yra vienas iš kritiškiausių aušinimo sistemos komponentų. Jo gedimą galima įtarti, jei variklis greitai perkais, nors ventiliatoriai veikia normaliai. Mechaninis siurblys gali skleisti girgždėjimo ar ūžimo garsus, o jo velenas gali turėti laisvių.

Elektrinio vandens siurblio (kuriuos BMW naudoja naujesnėse modeliuose) diagnostika reikalauja multimetro. Patikrinkite maitinimo įtampą ir siurblio variklį. Dažnai gedimas pasireiškia kaip visiškas siurblio sustojimas arba sumažėjęs našumas.

Mechaninio siurblio keitimas reikalauja variklio aušinimo sistemos ištuštinimo ir, priklausomai nuo modelio, gali prireikti nuimti ventiliatorių ar kitus komponentus. Elektrinis siurblys paprastai keičiamas lengviau – užtenka atsijungti elektros jungtis ir žarnas. Visada keiskite ir tarpiklius, net jei jie atrodo gerai.

Radiatorių ir žarnų priežiūra

Radiatorius yra vienas iš ilgiausiai tarnaujančių sistemos komponentų, tačiau jis gali pažeisti dėl korozijos ar mechaninių pažeidimų. Išorinis valymas yra svarbus – nešvarumai ant radiatorių sumažina jų efektyvumą. Naudokite minkštą šepetį ir vandenį, vengdami aukšto slėgio, kuris gali pažeisti plonkeles.

Guminės žarnos sensta ir tampa kietos arba, priešingai, per minkštos. Patikrinkite jas spausdami – jos turėtų būti elastingos, bet ne gubrios. Ypač atidžiai tikrinkite žarnų galus prie metalinių junčių, kur dažniausiai atsiranda plyšių.

Keičiant žarnas, naudokite tik originalias BMW dalis arba aukštos kokybės analogus. Pigios žarnos greitai sugenda ir gali sukelti rimtų problemų. Spaustukai taip pat turėtų būti keičiami kartu su žarnomis – senieji gali nebeužtikrinti patikimo sandarumo.

Oro pašalinimas ir sistemos užpildymas

Oro pašalinimas iš aušinimo sistemos yra kritiškai svarbus procesas, kurį daugelis mėgėjų atlieka netinkamai. BMW sistemose oro kišenės gali susidaryti net keliose vietose, todėl būtina laikytis tikslios procedūros.

Pradėkite nuo variklio priekio pakelimo – tai padės orui kilti į aukščiausią sistemos tašką. Pildykite sistemą lėtai per išsiplėtimo bakelį, periodiškai spausdami žarnas, kad išstumtumėte oro burbulus. Kai sistema pripildyta, užveskite variklį ir leiskite jam veikti tuščiąja eiga, kol įsijungs ventiliatorius.

Stebėkite temperatūros matuoklį ir klausykitės neįprastų garsų. Jei temperatūra staiga šoka aukštyn, nedelsiant išjunkite variklį – tai rodo, kad sistemoje vis dar yra oro. Kartokite procedūrą, kol sistema veiks stabiliai. Galutinis patikrinimas – važiavimas trumpu maršrutu su temperatūros stebėjimu.

Kada geriau kreiptis į specialistus

Nors daugelį aušinimo sistemos darbų galima atlikti savarankiškai, kai kurios procedūros reikalauja specialių žinių ir įrangos. Variklio bloko ar galvutės tarpiklių keitimas, turbokompresoriaus aušinimo sistemos remontas ar elektroninės valdymo sistemos diagnostika geriau palikti profesionalams.

Jei po jūsų atlikto remonto problemos išlieka arba atsiranda naujų simptomų, neverta eksperimentuoti toliau. Kartais tai, kas atrodo kaip paprastas gedimas, gali būti sudėtingesnės problemos požymis. Ypač atsargiai elkitės su naujesniais BMW modeliais, kuriuose aušinimo sistema integruota su variklio valdymo elektronika.

Savarankiškas remontas sutaupo pinigų ir suteikia pasitenkinimo, tačiau saugumas ir patikimumas visada turėtų būti prioritetas. Jei abejojate savo gebėjimais ar neturite reikalingų įrankių, geriau investuokite į profesionalų servisą nei rizikuokite brangiu variklio remontu.

Paskutiniai patarimai ir ateities perspektyvos

BMW aušinimo sistemos priežiūra nėra sudėtinga, jei suprantate pagrindinius principus ir turite kantrybės. Reguliari sistemos patikra, kokybiškas aušiamasis skystis ir laiku keičiamos dalys užtikrins ilgą ir patikimą automobilio tarnavimą. Nepamirškite, kad prevencija visada pigesnė už remontą.

Ateityje BMW vis labiau orientuojasi į elektrifikuotus sprendimus, kuriuose aušinimo sistemos tampa dar sudėtingesnės. Hibridiniai ir elektriniai modeliai turi kelias atskirias aušinimo sistemas – vienai baterijai, kitai elektronikai, trečiai varikliui. Tačiau pagrindiniai principai išlieka tie patys, o mechaninės dalys keičiamos panašiai.

Investicija į kokybišką diagnostikos įrangą ir įrankius atsipirks jau po kelių savarankiškai atliktų remontų. Be to, šie įgūdžiai pravers ne tik su BMW, bet ir su daugeliu kitų automobilių markių. Svarbiausia – neskubėti, atidžiai skaityti instrukcijas ir niekada nebijoti paklausti patarimo iš patyrusių mechanikų ar BMW bendruomenės narių internete.